Odpowiedzi na pytania uczestników – WordCamp Łódź

W weekend po zakończeniu WordCamp Łódź, otrzymałem od organizatorów pytania od Was – uczestników. Bardzo się cieszę, że je zadaliście i zapraszam do przeczytania odpowiedzi! Na końcu wpisu zamieszczam też 3 opinie o prelekcji, które sprawiły mi wielką radość. Dziękuję.

Prezentacja

Poniżej znajdziecie slajdy z prelekcji:

Odpowiedzi na pytania

Dlaczego zrezygnowaliście z polityki zwrotów no questions asked? Było to tylko dlatego, że ludzie nie chcieli podawać powodu zwrotu? Z mojego doświadczenia, ludzie chętnie podają powody, jak dostaną ubezpieczenie, że na zwrot się zgadzamy, tylko mamy jedno pytanie: jakie są państwa powody?

Tak, to było głównym powodem. Tak jak mówiłem podczas prelekcji, w naszym przypadku, ludzie często nie chcieli podawać powodu zwrotu. Mimo tego, że mieli gwarancję zwrotu. Zdarzały się też sytuacje, w których pytanie o powód zwrotu już po tym, jak klient tego zwrotu zażądał, prowadziły jedynie do eskalacji złości i nie dało się już z takim klientem porozmawiać.

Postanowiliśmy zmienić kolejność. Teraz już na etapie wysyłania formularza zwrotu, klient musi podać konkretny powód zwrotu i go opisać. Np. jeśli brakowało mu jakiejś funkcji to powinien napisać jakiej – dzięki temu mamy szansę zareagować i zaproponować jej dodanie w przyszłości.

Czy polecasz taką politykę zwrotów do kursów online? Taki kurs, można przejsc w całości i chcieć zwrotu w ciągu 30 dni.

Nie sprzedaję i nigdy nie sprzedawałem kursów, więc nie czuję się kompetentny, żeby odpowiedzieć na to pytanie.

Jednak polecam spróbować. Po pierwsze dowiesz się czy dla Twojego biznesu jest to sensowna polityka. Możesz łatwo porównać sprzedaż edycji kursu z gwarancją zwrotu i bez.

Bardzo dużo rzeczy testujemy w ten sposób w WP Desku. Zamiast się zastanawiać, analizować i dywagować godzinami, czy wdrożyć jakąś zmianę to po prostu ją wprowadzamy i sprawdzamy jak działa. Jeśli się przyjmie i ma pozytywne efekty to przy niej zostajemy, a jeśli nie to się z niej wycofujemy.

Testowaliśmy tak już między innymi zmiany cen wtyczek, wprowadzenie subskrypcji, płatności miesięcznych, czy właśnie polityki zwrotów. Część z tych rozwiązań się sprawdziła i działa nadal, z części zrezygnowaliśmy, bo miały negatywny wpływ na biznes lub nie przyniosły oczekiwanych rezultatów.

Jaki jest twoja opinia na podejście: zamiast zwiększać, obniż ilość produktów i zrób je dużo lepiej?

Uważam, że to bardzo dobre podejście, natomiast jego wprowadzenie uzależniam od strategii biznesowej.

Chętnie opiszę to na przykładzie WP Deska i naszej obecności w Polsce oraz za granicą.

W Polsce mamy mocną pozycję i dużo wtyczek. Jesteśmy rozpoznawalną marką i myślę, że mamy spore zaufanie klientów. Chcemy na tym budować naszą szeroką obecność w rynku i mamy podejście: jeśli tworzysz sklep WooCommerce to możesz przyjść do nas i kupić pełny pakiet wtyczek, których będziesz potrzebować.

To pozwala nam po pierwsze budować kompletną ofertę dla klientów i zapewnić ich, że znajdą u nas rozwiązania, których potrzebują i następnym razem jak będą chcieli rozbudować sklep to znajdą właściwe wtyczki u nas. Po drugie dzięki temu zagospodarowujemy większą część rynku i tworzymy większą barierę wejścia dla naszych potencjalnych konkurentów.

Poprzez otwarcie się na zewnętrznych developerów i uruchomienie WP Desk marketplace kontynuujemy tę strategię, która w Polsce przynosiła nam do tej pory największe korzyści.

Z kolei za granicą jesteśmy jednym z bardzo wielu graczy, co więcej jednym z tych najmniejszych i najmniej znanych. Tutaj strategia, którą realizujemy w Polsce nie miałaby szans na powodzenie (a przynajmniej nie przy naszych możliwościach), dlatego postanowiliśmy skupić się na kilku kluczowych obszarach i starać tworzyć się najlepsze wtyczki właśnie w tym obszarze i zaatakować pozycję lidera właśnie w tym obszarze.

Idealnym przykładem tego podejścia jest Flexible Shipping, czyli nasza flagowa wtyczka do kalkulacji kosztów wysyłki w WooCommerce. Flexible Shipping to już nie tylko wtyczka, to cały pakiet rozwiązań, które usprawniają zarządzanie kosztami wysyłki w WooCommerce oraz zapewniają integracje z kurierami.

Z Flexible Shipping korzysta już grubo ponad 100,000 sklepów z całego świata, co czyni ją jedną z najpopularniejszych wtyczek wysyłkowych do WooCommerce, a nasze ambicje sięgają pozycji niekwestionowanego lidera. Dlatego właśnie w tym roku utworzyliśmy dedykowany zespół, który zajmuje się tylko kategorią wtyczek z rodziny Flexible Shipping i maksymalnie je dopieści.

Czy jestem w stanie zarobić na tworzeniu wtyczek jako freelancer? Czy muszę stworzyć do tego zespół, stronę i tak dalej.

Zapraszam Cię do obejrzenia mojej prelekcji sprzed dwóch lat, z WordCampu w Lublinie, w której opowiadałem o historii powstania WP Deska i pierwszych zyskach.


WP Desk pierwsze realne zyski osiągnął po około 3,5 roku istnienia. To bardzo długo, choć warto też pamiętać, że przez pierwsze 2 lata był to zaledwie mały projekt w naszym software house, który zajmował się projektami klienckimi. Mieliśmy też komfort, że mogliśmy się skupić zbudowaniu solidnych podstaw dla firmy, a nie musieliśmy walczyć o zyski od samego początku.

Jako freelancer na pewno możesz zarabiać na tworzeniu wtyczek. W naszym marketplace pracowaliśmy już z kilkoma niezależnymi developerami, którym wypłaciliśmy kilkadziesiąt tysięcy złotych prowizji ze sprzedaży ich wtyczek.

Dzięki marketplace developer może skupić się na kodowaniu i pomocy klientom, a my bierzemy na siebie sprzedaż, marketing, obsługę płatności, rozliczenia z klientami. Dzięki temu bariera wejścia w sprzedaż wtyczek jest ograniczona do minimum, bo nie musisz nawet tworzyć własnego sklepu i uczyć się jak działa ten biznes. Spróbuj i sprawdź, czy to będzie dla Ciebie dobry sposób na zbudowanie pasywnego przychodu. Zacznij sprzedawać wtyczki w marketplace →

Czy będą kody rabatowe dla uczestników WordCamp na produkty WP Desk?

Nie, ale do 2. grudnia mamy promocję z okazji Black Friday.

Czy pojawił się były klient, który wrócił po zmianach polityki zwrotów i był wdzięczny za zmiany?

Na pewno byli klienci, którzy dokonali zwrotu, ale po jakimś czasie wrócili i kupili inną wtyczkę, albo tę samą, bo mieliśmy już w niej funkcje, których pierwotnie im brakowało.

Nie znam konkretnego przypadku, w którym klient był niezadowolony ze starej polityki zwrotów i wrócił po jej zmianie, choć nie wykluczam, że to też się zdarzyło.

Jakie rzeczy robiliście przez te 1,5 roku bez kodowania?

Podczas prelekcji wspominałem o półtorarocznej przerwie pomiędzy wydaniem nowych wtyczek. Nie był to rok bez kodowania :)

Warto jednak zwrócić uwagę, że był to jeszcze czas, gdy mieliśmy tylko jednego developera i ponad 30 wtyczek na utrzymaniu.

W trakcie tego okresu wydawaliśmy nowe wersje wtyczek, które już mieliśmy w portfolio, mocno pracowaliśmy nad uatrakcyjnieniem naszej oferty globalnej i testowaliśmy różne kreatywne sposoby na budowanie bazy przychodów bez wydawania nowych wtyczek.

Jak rozkłada się powód zwrotu w obecnej polityce?

Przeważającym powodem jest brak funkcji, której klient oczekiwał (mimo rozpisania wszystkich dostępnych funkcji na stronie produktowej, publicznej dokumentacji i demo).

Istotnymi powodami są również konflikty z innymi wtyczkami lub motywami klientów i niezrozumienie działania wtyczki, jakiejś funkcji lub usługi z którą się integrują (np. kurierzy).

Zdecydowanie rzadziej powodem jest konieczność aktywacji klucza API, aby otrzymać wsparcie i aktualizacje, czy niewystarczająca pomoc na supporcie.

Co jeśli klient kupi jedna wtyczkę, odda, kupi następna, odda (i w ten sposób kupi wszystkie i będzie mieć na dysku)?

Takiego przypadku jeszcze nie mieliśmy (odpukać), ale na pewno postaramy się zareagować i wyjaśnić sprawę z takim klientem jeszcze zanim kupi w ten sposób wszystkie wtyczki.

Opinie o prelekcji

Bardzo się cieszę, że zdecydowana większość opinii była pozytywna. Dziękuję! Oto kilka z nich:

https://twitter.com/bibliotekarz/status/1198560231271350277

Dobrze, że prezentacja łamała stereotypy. Podejście Maćka do tworzenia biznesu jest super – bazuje na odpowiadaniu na potrzeby, a nie forsowaniu swoich racji. Prezentacja to bardzo mocno pokazała.

 

Nie jest to proste znaleźć i zrozumieć błąd, a tym bardziej przyznać się do niego. Szacun za pokorę i skromność. Nowy klient ?

Podobne wpisy

  • Program Certyfikacji Partnerów Adkontekst

    Dzisiaj wprowadzamy pierwszy z większych projektów, za które jestem odpowiedzialny w NetSprincie. Jest to Program Certyfikacji Partnerów, który umożliwia Resellerom na potwierdzenie swoich kwalifikacji w zarządzaniu kampaniami w wyszukiwarkach internetowych i sieciach kontekstowych oraz na uzyskanie różnych przywilejów (m. in. możliwość rozliczania się w modelu postpaid, promocja firmy na stronie Adkontekst lub udział w szkoleniach organizowanych przez NetSprint). Certyfikat można uzyskać na dwóch poziomach: jako konsultant lub jako partner (dotyczy firm)….

  • Zamawianie pizzy nigdy nie było takie proste!

    Czy kiedykolwiek zamawiałeś pizzę ze znajomymi i nikt nie chciał zadzwonić do pizzerii, żeby złożyć zamówienie? A może chciałeś skomponować własną pizzę, ale nie mogłeś się zdecydować, które składniki wybrać? Z pomocą przychodzi wyszukiwarka NetSprint.pl, która zawsze chętnie wskaże „ochotnika” do złożenia zamówienia i pomoże skomponować pizzę. Jak to działa? Wystarczy, że w wyszukiwarce wpiszesz frazę: Kto zamawia pizzę? a na końcu dodasz imiona osób, które mają wziąć udział w losowaniu. Sprawdź przykład: Kto…

  • Retargeting – Retargetowanie w pięciu krokach

    Dzisiaj zupełnie przez przypadek trafiłem na stronę produktową Cube Group o retargetowaniu. Strona nie jest jeszcze zaindeksowana w Google (Aktualizacja 10.10.2008: dzięki temu wpisowi już jest ;-)), nie znalazłem też żadnej informacji prasowej o nowej usłudze, więc przypuszczam, że jest to bardzo świeży projekt, którego pewnie nie powinienem był znaleźć ;-) News przypuszczalnie pójdzie do prasy na dniach. O retargetowaniu mówił już Andrzej Cudny z Cube Group podczas konferencji SEM 2008…

  • Jak łatwo zmierzyć szerokość i wysokość elementów strony internetowej

    Bardzo często zdarza się, że chcę w prosty sposób sprawdzić wielkość różnych elementów stron internetowych. Do niedawna wykonywałem misterną operację robienia zrzutu strony i mierzenia danego elementu w programie graficznym. Nie muszę mówić, że trwało to dość długo i było niewygodne. Ale potem znalazłem świetną wtyczkę do Firefoksa, która upraszcza ten proces. Wtyczka nazywa się MeasureIt, jest banalna w użyciu i instalacji. Polecam wszystkim osobom, które szukają prostego sposobu…

  • Jak skonfigurować Google Apps w domenie w home.pl

    [box type=”note”]Uwaga ten poradnik został napisany ponad 4 lata temu i część informacji nie jest już aktualna. Zobacz ten komentarz po więcej szczegółów.[/box] Idąc za ciosem postanowiłem wyjaśnić Wam jak skonfigurować Google Apps w domenie zarejestrowanej w home.pl. Google tłumaczy dokładnie krok po kroku jak taką operację wykonać, ale tylko dla amerykańskich dostawców. Polskim internautom pozostaje ogólna instrukcja, która w przypadku home.pl akurat nie ma zastosowania. Jednak nie ma się…

  • Thesis 1.3.3 dla WordPress 2.7

    Nowa wersja 1.3.3 płatnej skórki Thesis jest już dostępna do pobrania. Jest to drobna poprawka, która ma na celu integrację z nowym panelem administracyjnym WrodPress 2.7. Oto lista zmian w Thesis 1.3.3: Poprawne wyświetlanie stron Thesis Options i Design Options w nowym interfejsie WP 2.7 Bardziej szczegółowy opis sekcji The Multimedia Box na stronie Thesis Options i porady jak najlepiej wykorzystać nową opcję thesis_hook_multimedia_box Ulepszony formularz…